Tai Chi

Tai Chi en Qigong

Veel voorkomende vragen over Tai Chi en Qigong:

Wat is Tai Chi Chuan?


Tai chi is een oefening voor gezondheid en zelfverdediging. Een praktijkgerichte filosofie waarbij er geleerd wordt om efficient met lichamelijke en geestelijke energie om te gaan en deze te transformeren naar een hoger ideaal.

Wat betekent Tai chi Chuan?


Tai Chi chuan heeft zijn naam gekregen vanwege het feit dat zacht en hard, langzaam en snel, stilte en beweging, aanval en verdediging elkaar aanvullen en afwisselen. De term Tai Chi betekent 2 tegengestelde krachten die samen werken tot 1 geheel. Neem een vuiststoot; deze begint vanuit niets en genereert een enorme explosiekracht in minder dan een seconde om daarna weer gelijk te ontspannen om zodoende weer door te vloeien naar een andere techniek. Je wordt aangevallen en je draait weg waarbij tegelijkertijd de vuiststoot vanuit het niets explodeert als tegenaanval. Deze 2 tegenstellingen van ,zacht en hard; aanval en verdediging werken samen als 1 geheel. De term Chuan refereert naar het aspect van zelfverdediging.

Is Taichi moeilijk te leren?


Nee, als je de juiste trainingsmethode hanteert en dagelijks oefent zal voor iedereen , niemand uitgezonderd, tai chi toegankelijk zijn. Belangrijk is de juiste manier van oefenen i.p.v heel veel oefenen op een verkeerde manier.

Ben ik te oud om Tai chi te leren?


Je bent nooit te oud om te leren.

Is Tai Chi zelfverdediging geschikt voor vrouwen?


Ja, omdat het niet gebaseerd is op bruut geweld maar op het gebruik van meegevende vloeiende bewegingen waarin aanval en verdediging samen gaan. Veel vrouwen voelen zich niet comfortabel om een vuiststoot te gebruiken, in Tai Chi wordt veelal met open hand technieken gewerkt welke zeer effectief zijn.

Wat is het Chi kung, Qi gong aspect in Taichi?


Dit refereert naar de specifieke ademhalingsmethode; de tantien (onderbuik) ademhaling welke gepaard gaat met visualisatie techniek en beweging. Hierdoor krijgen de ontspannen spieren meer ondersteuning zonder verkrampt te raken. Tevens zorgt dit voor een betere energiecirculatie in het lichaam waardoor vele chronische klachten van allerlei aard verbeterd zoniet genezen kunnen worden. In mijn beginperiode van TaiChi had ik last van zware astma welke na een jaar training volledig was genezen. Mijn huisarts vertelde mij dat mijn astma iets was waar ik mee moest leren leven. Dit is de kracht van Chi kung,Qi gong. Maar het is beter om eerst te richten op een juiste lichaamshouding en een juiste manier van bewegen voordat er met de specifieke ademhalingsmethode wordt begonnen. Het diepere aspect van Chi kung, en waar het eigenlijk om gaat, is om een emotionele band met energie aan te gaan waardoor je als het ware leert communiceren in energie, hierdoor leer je om energie in jezelf te transformeren voor een hoger ideaal.

Is een bepaalde lichaamsbouw beter voor Taichi ?


Dik of dun maakt niet uit. Dikke mensen zullen merken dat hun gewicht weer in balans komt na een periode van training en te dunne mensen zullen meer stevigheid krijgen.

Is Taichi een sport of een martial art?


Geen van beide: Het is in essentie een methode om energie in jezelf te transformeren voor een hoger ideaal.

Hoe lang duurt het voordat ik de voordelen ga merken van TaiChi?


Deze merk je vaak gelijk al. Klinkt vreemd; maar het feit dat je energie anders gaat bekijken vanaf les 1 geeft al zoveel positieve verandering in je leven.

Hoe vaak moet ik oefenen?


Afhankelijk van tijd, ruimte; dagelijks 15 minuten op de juiste manier zou ideaal wezen. Met nadruk op de juiste manier.

Moet ik fit zijn om met Tai Chi te beginnen?


Nee, de oefening is voor iedereen toegankelijk, dat is het bijzondere van Taichi

Zal ik fitter worden als ik met TaiChi begin?


Ja, Fitheidstraining is in essentie leren hoe je goed moet ontspannen zodat alle energieblokkades worden vrijgemaakt.

Kan ik geblesseerd raken tijdens Taichi training?


Nee, de oefening is ontspannen en aangepast op ieders niveau van bewegen. Als zelfverdedigingsvaardigheid is Taichi een oefening welke meevloeit met de aanvalsbewegingen; harde blok oefeningen komen er niet in voor.

Welke kleding heb ik nodig?


Prettig zittende kleding is voldoende, zolang je maar vrij kan ademhalen.

Tai Chi die specifiek gericht is op het bevorderen van gezondheid en vitaliteit. Het is geschikt voor iedereen, ongeacht leeftijd en lichamelijke conditie.

De eeuwenoude meditatieve bewegingstherapie├źn als Tai Chi, Qi Gong en Chi Neng bevorderen een lang, gezond leven en helpen je lichaam en geest in balans te brengen.